De eerste dagen in Sint-Maarten! - Reisverslag uit Sint Maarten, Nederland van Eline Ceelen - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Sint-Maarten! - Reisverslag uit Sint Maarten, Nederland van Eline Ceelen - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Sint-Maarten!

Door: Eline Ceelen

Blijf op de hoogte en volg Eline

07 Februari 2015 | Nederland, Sint Maarten

Hoi allemaal,

Na een weekend vol bezoekjes van vrienden en familie en een vertrekfeestje was het dinsdag echt zover om naar Sint Maarten te vertrekken. In alle vroegte zijn we naar Schiphol vertrokken en heb ik afscheid genomen van Marieke, pap en mam. Door het winterse weer verliepen de voorbereidingen van KLM wat stroever dan verwacht. Het vliegtuig moest eerst schoon gespoten worden, zodat de vleugels en staart zonder ijsdeeltjes de lucht in konden gaan. Eenmaal aangekomen bij de startbaan, was het vliegtuig voor ons van de landingsbaan geraakt en zat met zijn vleugels en motor vast in het gras. Zoals de medewerkers van KLM zeiden: "Today is not our day.." Twee uur laten dan gepland gingen we dan echt de lucht in, het avontuur was begonnen!
Na acht uur vliegen kwamen we aan op Princess Juliana Airport in Sint Maarten. Onze huisbaas zou ons komen ophalen maar doordat we geen mobiele nummer van hem hadden en niet wisten wie de persoon was, hebben we uiteindelijk een taxi naar ons verblijf genomen. Bij aankomst stond zijn vrouw al vol enthousiasme op ons te wachten en werden we hartelijk ontvangen. Na een rondleiding door het huis zijn we met onze huisbaas het dorp rond gereden. Het was een lange dag met veel nieuwe indrukken en zoals velen mij kennen, kan ik altijd wel slapen.. We lagen daarom ook al vroeg op bed, om 19.00 uur lokale tijd, dat is 00.00 uur in Nederland. Het tijdsverschil bedraagt 5 uur tot aan het verzetten van de klok, dan zal het tijdsverschil 6 uur zijn.
De volgende dag zijn we naar de winkels gegaan om wat eten te kopen, de winkels worden hier voornamelijk door Chinezen gerund. Er is veel prijsverschil en opvallend is dat de gezonde, verse producten nogal duur zijn. Het is dus nog even zoeken waar we onze boodschappen moeten gaan doen. Vervolgens zijn we rond 11.00 uur naar Simson Bay Beach vertrokken, dit strand ligt twee straten van ons verblijf vandaan. Aan het einde van de middag heb ik geskypt met het thuisfront en ook heb ik al veel berichtjes gekregen vanuit Nederland. Dat is erg leuk en fijn, bedankt hiervoor!
Donderdag hebben we een lange wandeling naar het vliegveld gemaakt, langs drukke wegen door de berm, achter de vangrails. Bij aankomst was ons verteld dat de landingskaarten voor Sint Maarten op waren en dat we deze van het grondpersoneel zouden krijgen. Bij de douane hoefde we alleen ons paspoort te laten zien, boardingspassen endergelijke waren niet nodig. Toch vonden wij het een beetje vreemd en hebben een mail naar KLM gestuurd. Zij vertelde ons dat we toch nog een landingskaart zouden moeten invullen en zijn daarom donderdag naar het vliegveld gegaan. Op het vliegveld begrepen de mensen niet wat wij bedoelde en uiteindelijk hebben wij telefonisch contact gehad met een Nederlandse medewerker van de KLM. Zij vertelde ons dat er geen landingskaarten voor Sint Maarten bestaan, beetje vreemd dus haha. We hebben onze weg terug vervolgd en hebben ons klaar gemaakt voor de kennismaking op de Sister Regina Primary School. Het was die dag openhuis en daarom kwamen ouders, verzorgers een kijkje nemen bij de presentaties omtrent de katholieke schoolweek. We hebben kennis gemaakt met collega's, kinderen en ouders. Het is een katholieke school waar voornamelijk Nederlands wordt gesproken, aanvullend met Engels. Zelfs in de kleutergroepen wordt voornamelijk Nederlands gesproken. Er werken veel Nederlandse leerkrachten die (tijdelijk) naar Sint Maarten zijn verhuist, enkele lokale mensen. Na een rondleiding en klassenbezoeken zijn Lisanne en ik samen met onze mentoren: Arlette en Lynn, twee Nederlandse leerkrachten uit Brabant, in gesprek gegaan met de directeur over de invulling van de stage. Tijdens onze stage zullen wij ons bezig houden met verschillende projecten rondom realistisch rekenen, stellen en schrijfvaardigheid en sociaal-emotioneel aspect. Daarnaast zullen wij lesgeven in zowel groep 1-2 als groep 4-5. Drie dagen in de week loop ik stage in groep 1-2 bij Lynn en een dag in de week loop ik stage in groep 4-5 bij Arlette. De schooltijden zijn dit jaar veranderd, dat houdt in dat de leerlingen om 7.25 uur beginnen en de school om 14.00 uur afgelopen is. Voorheen was de school om 12.45 uur uit, maar voor ons nog genoeg tijd om naar het strand te gaan!;) De collega's zijn erg vriendelijk en behulpzaam en we werden met open armen ontvangen!
Vandaag zijn we met Ellis (een reisgenootje) en haar huisgenoot Machtold naar Philipsburg gegaan. Philipsburg is de hoofdstad van het Nederlandse gedeelte in Sint Maarten. Voor twee dollar zijn we met het dollarbusje naar Philipsburg gereden en hebben daar over markten en winkelstraten gelopen. Vervolgens zijn we lekker gaan lunchen in een binnenstraatje en hebben onze middag vervolgd aan het strand, heeeerlijk! Het verkeer stond aan het einde van de middag helemaal vast, alles op z'n tijd, iets wat centraal staat op Sint Maarten! In het begin even wennen, maar stress komt hier nauwelijks voor, ideaal! Ik denk dat ik me hier wel aan kan aanpassen haha. Vanavond gaan we waarschijnlijk met Ellis en haar Nederlandse huisgenoten stappen in "The Soggy Dollar" een discotheek in de openlucht, bij ons in het dorp.
In het begin even wennen hier, maar dat gaat helemaal goed komen! Maandag zullen wij met onze stage gaan beginnen, ik ben er klaar voor!

Leuk dat je mijn verhaal hebt willen lezen, tot horens!

Lieve groetjes,
Eline

• 07 Februari 2015 - 11:35

Naomi:

jaloerssss!

maar heel veel plezier!
    hier is t nog steeds koud..

xxx Naomi

• 16 Februari 2015 - 13:26

Piet Ceelen:

Zo te lezen hebben jullie het prima naar je zin daar. Geniet van het heerlijke weer en succes met de stage!

Groet,

Thea en Piet