De eerste stagedagen en Mid-term break! - Reisverslag uit Sint Maarten, Nederland van Eline Ceelen - WaarBenJij.nu De eerste stagedagen en Mid-term break! - Reisverslag uit Sint Maarten, Nederland van Eline Ceelen - WaarBenJij.nu

De eerste stagedagen en Mid-term break!

Door: Eline Ceelen

Blijf op de hoogte en volg Eline

17 Februari 2015 | Nederland, Sint Maarten

Hoi allemaal!

Of kan ik beter zeggen hoi carnavalsvierders?! Ten eerste wil ik iedereen bedanken voor de leuke foto's en filmpjes die ik deze dagen heb ontvangen! Zo ben ik er voor mijn gevoel toch nog een beetje bij geweest, ookal hebben wij ons in deze dagen ook niet hoeven vervelen. Vanwege de lange afstand, tijdsverschil en drukke dagen hebben wij niet echt in het carnavalsgebeuren gezeten, wel heb ik volop genoten van alles wat ik via social media heb ontvangen! Eind april gaan wij hier ook lekker carnaval vieren, goed vooruitzicht dus!;) En volgend jaar ben ik er natuurlijk gewoon weer bij, die tentfeestjes in Geffen roepen ook de mogelijke kriebels op haha.

In het vorige verslag schreef ik dat het allemaal nieuw en wennen was, maar ik kan vol vreugde vertellen dat ik de cultuur en situatie hier voor mezelf op een rijtje heb kunnen zetten! Wanneer je aanpast aan de cultuur hier, komt het wel goed! Zo hoeft niet alles op uur en tijd en dat is af en toe ook wel lekker!
Boodschappen doen zijn voor ons hierdoor een uitje geworden haha, goed zoeken en vergelijken, dan komen we er wel! Afgelopen week hebben we een goedkopere, grote supermarkt in Cole Bay- Philipsburg gevonden. Met drie bomvolle tassen kwamen we dan naar buiten, zodat we de komende weken even vooruit kunnen!;) Even vergeten dat we hier geen auto hebben en dus in een dollarbusje naar huis moesten... Het busje zat al bomvol maar mensen zijn hier heel vriendelijk en behulpzaam en zo konden wij toch mee in het dollarbusje. Lisanne met twee tassen achterin en ik voorin op een bankje wat normaal gesproken niet als zitplaats functioneert. Daar gingen we dan, tassen en benen omhoog als er geschakeld moest worden en Lisanne wel drie keer in- en uitgestapt. Maar ach, hier in Sint Maarten kan alles in het verkeer, ben af en toe wel blij dat ik lekker kan meerijden hier haha!
Zo wilden we vorige week ook met onze collega Arlette naar een supermarkt aan de Franse kant. Helaas hebben we deze supermarkt niet bereikt, maar wel drie uur langs een autoweg zonder vangrail gestaan. Aan de Franse kant zijn ze denk ik wat minder gastvriendelijk, in die twee en een half uur was er geen één auto die stopte.. Na drie uur waren we dan eindelijk terug in Simpson Bay mét een kapotte auto, erge honger en zonder boodschappen. Als klap op de vuurpijl heeft mijn telefoon het die avond ook niet overleefd. Gelukkig had ik een reservetelefoon bij en ben ik dus toch bereikbaar!
Ook hebben we een lokaal nummer aangeschaft, waar je me in geval van nood op kunt bellen! Appen kan gewoon via mijn eigen nummer. Gebeld worden op mijn eigen telefoon lukt hier niet buiten Europa, dus als je me in geval van nood moet bellen dan kan dit via ons lokale nummer.

Maandag was het dus zover, de stage kon gaan beginnen. Rond 6.00 uur ging de wekker om ons klaar te maken voor stage. Op stage dragen wij op maandag-woensdag uniformen, bestaande uit een zwarte broek of rok en een lichtblauwe blouse. Vrijdag is Casual Friday en mogen leerkrachten dus in een spijkerbroek en een t-shirt lesgeven. De leerlingen dragen de gehele week uniformen.
Sister Regina Primary School is een katholieke dorpsschool, dat houdt in dat we meerdere malen per dag bidden. Een keer bij het openen van de dag, het nuttigen van maaltijden en het afsluiten van de dag. Tijdens deze momenten wordt het kruis gemaakt, aanvullend met de Engelse gebeden van "Onze Vader en Heilige Maria".
De leerlingen gaan op ma-di-do-vr van 7.25-14.00 uur naar school en op woensdag van 7.25-12.45 uur. Woensdag lijkt voor ons dus een korte dag, maar helaas vullen we dit aan met een vergadering van ruim 2 uur. Woensdag hebben we de eerste vergadering bijgewoond, ook hier wordt voorafgaand gebeden en verder lijkt het veel op vergaderingen van afgelopen stageplekken.
Vrijdag is het pizzadag op de Sister Regina dat houdt in dat leerlingen voor $1 een stuk pizza kunnen bestellen. Deze pizza's worden in de tweede pauze op school geleverd en uitgereikt door de leerkrachten. Niet ieder kind heeft pizza, ouders maken hier zelf een keuze in.
Ook traktaties zijn hier een vak apart. Leerlingen komen hier niet met een stukje cake e.d., traktaties bestaan hier uit meerdere dingen. Zo heeft afgelopen week bijvoorbeeld een leerling getrakteerd met pizza, koekjes en ijs. Een beetje teveel van het goede?! Ook leerkrachten trakteren hier niet met een stukje taart, cake maar komen aan met een complete maaltijd. Zo heb ik dus afgelopen week de eerste (Antilliaanse?) maaltijd op: ROTTI! De gehele school stond op het plein om voor de leerkracht te zingen en te dansen. De sfeer is heel gemoedelijk, kinderen zijn open, behulpzaam maar hebben daarentegen wel veel behoeften aan aandacht. Erg interessant en leerzaam dus vermaken zal ik me zeker wel! Voor de mensen die dachten, SXM lekker Nederlands praten, valt toch wel tegen hoor. De lokale bevolking spreekt hier voornamelijk Engels en ook in de kleuterklassen moet je veel aanvullend Engels spreken. Dat gaat me tot nu toe prima af!
Ohja afgelopen week ben ik twee keer (bijna) gebeten door een leerling uit mijn stageklas. Wanneer meneer zijn zin niet krijgt of wanneer het niet gaat zoals hij het wil, dan kan hij nogal extreem reageren. Een uitdaging waar ik de komende maanden zowel met de leerling, leerkracht en ouders aan ga werken!

Na een weekje stage was het dan alweer tijd voor een lang weekend! Omdat men in Nederland carnaval viert deze periode, hebben de leerlingen hier een Mid-term break. Tijdens deze dagen hebben wij weer volop genoten van het weer en het strand, maar daarnaast hebben we ook enkele uitstapjes gemaakt!
Zaterdag zijn we naar Maho Beach gewandeld, Maho/Sunset staat bekend om het vliegtuigenstrand. Vliegtuigen landen net achter het strand waardoor de vliegtuigen heel erg laag over je heen komen, erg indrukwekkend! De aankomst van vliegtuigen was indrukwekkend, maar het vertrekken van vliegtuigen dat is pas vet! Er komt zoveel wind en kracht uit het vliegtuig dat wij op het strand gewoon weg werden geblazen en moesten rennen achter onze spullen. Gelukkig allemaal goed gekomen en zijn we toch wat verstandiger geweest dan de Amerikanen die aan het hek hangen om het gevoel te ervaren. We hebben deze dag veel kleine vliegtuigjes zien komen en gaan, maar ook de wat grotere American en U.S. airlines. En ja hoor ook een Air France. Het landen van een Air France of KLM is hier een hele happening!
Zondag hebben we vanaf 10.00 uur 's morgens bij Karakter dé Nederlandse strandtent van Sint Maarten op Simpson Bay Beach liggen bakken. De zon was erg krachtig waardoor we die dag lekker zijn verkleurd!:)
Maandagmiddag hebben we gezellig met Arlette en haar bezoek bij Karakter gelegen, erg gezellig! 's Avonds zijn we met hen naar de bioscoop in Cole Bay gegaan waar we de film 50 shades of grey hebben gezien. De film zelf was niet zo spectaculair, maar het ervaren van het cultuurverschil wel! De humor van Amerikanen verschilt toch wel wat van het Nederlands, maar de lach van hen is zo aanstekelijk dat ik automatisch aan het mee lachen was. Ook was het erg koud in de bioscoop, gelukkig waren we van te voren voorbereid en heb ik voor het eerst mijn dikke trui aangetrokken. En ja family, mijn dekentje zou hier uitstekend bij passen!;) Na afloop hebben we nog een drankje gedronken in "Red Piano Bar", een café met veel Amerikanen en een live bandje! Vanmorgen zijn we rond 4.00 uur vertrokken richting Guana Beach waar we op "The naked boy hill" hebben gehiked. Na zo'n 45 minuten ploeteren kwamen we op het topje van de berg waar we hebben genoten van het uitzicht en de zonsopgang! Na zo'n ochtendje bikkelen hebben we een dagje strand wel weer verdiend, een keer wat anders!;)

Morgen begint het normale leventje weer en zit de schoolweek er ook al bijna weer op!
Dit was het weer voor even, leuk dat je mijn verhaal hebt willen lezen en de foto's volgen snel!

Lieve groetjes,
Eline

  • 18 Februari 2015 - 19:08

    Martien En Henriëtte:

    Hoi Eline
    Weer een mooi verslag van je stage op st. Maarten.
    Een hele fijne tijd toegewenst!

    Martien en Henriette

  • 06 Maart 2015 - 16:07

    Anneliese Mank:

    Hoi Eline,

    Wat leuk om je verslag te lezen. Ik snap dat het een grote overgang is allemaal en je wel even tijd nodig hebt gehad om te wennen. Grappig die traktaties op school en het pizza eten. Ik wens je vele plezier en succes toe de komende periode en tot de volgende keer.

    Groetjes van Anneliese

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eline

Actief sinds 30 Dec. 2014
Verslag gelezen: 372
Totaal aantal bezoekers 4860

Voorgaande reizen:

03 Februari 2015 - 19 Juni 2015

Sint-Maarten

Landen bezocht: