Oh sweet St. Martin Island! - Reisverslag uit Sint Maarten, Nederland van Eline Ceelen - WaarBenJij.nu Oh sweet St. Martin Island! - Reisverslag uit Sint Maarten, Nederland van Eline Ceelen - WaarBenJij.nu

Oh sweet St. Martin Island!

Door: Eline Ceelen

Blijf op de hoogte en volg Eline

09 Maart 2015 | Nederland, Sint Maarten

Hoi allemaal!

Na weer een berg nieuwe indrukken en ervaringen, tijd voor een nieuw verslag!

Zoals ik in een eerder verslag heb beschreven geef ik les op een Katholieke basisschool. Naast het meerdere malen bidden op een dag, heb ik in deze weken ook twee bezoeken aan de Katholieke Kerk: Maria Star of the Sea in Simspon Bay mogen bijwonen. De eerste kerkdienst stond in het teken van Aswoensdag, met alle leerlingen van de school zijn we naar de kerk gegaan om een askruisje te mogen ontvangen. Naast het ontvangen van het askruisje, werd ook "The season of Lent" geopend. Lent is de periode tussen Aswoensdag en Pasen. In de tweede kerkdienst hebben we "The stations of the Cross" besproken. Dat houdt in dat de leerlingen leerden over de fasen voor het kruisigen van Jezus. De kerkdiensten zijn hier trouwens helemaal niet vervelend, Father Bob (pastoor) heeft een erg leuke benadering richting de leerlingen. Hij gebruikt actuele voorbeelden en gebeurtenissen en concrete materialen zodat de kerkdienst voor de leerlingen aantrekkelijk is. Iedere groep gaat één keer in de maand naar de kerk, de leerlingen kijken erg uit naar deze momenten. Ook ik moet zeggen dat ik het bijzonder en indrukwekkend vind om de katholieke identiteit van de school te benadrukken. Zo ben ik in groep 4-5 bij Mens en Maatschappij met het thema; feestdagen bezig en ik moet zeggen niet alleen de leerlingen leren hiervan, ik ook! Mijn achtergrondkennis rondom het vieren van feestdagen kan ik hier goed ophalen!
Daarnaast zijn Lisanne en ik de afgelopen weken gestart met de projecten rondom creatief schrijven en stellen en realistisch rekenonderwijs. Voor het project creatief schrijven en stellen hebben we een leerlijn voor groep 3-8 opgesteld en zijn we bezig met het ontwikkelen van taalkaarten. Wat betreft het realistisch rekenonderwijs hebben we de stand van zaken bekeken en gaan we binnenkort starten met het observeren van realistisch rekenen bij alle leerlingen binnen de school. Vanuit daar gaan we een plan van aanpak opstellen voor volgend schooljaar.
Iedere dinsdag is er een weekopening in zowel de onder- als bovenbouw. Tijdens deze momenten wordt het volkslied van St. Maarten en het schoollied gezongen, gebeden opgezegd en wordt het woord van de week (gebaseerd op de bijbel) gepresenteerd en uitgelegd. Daarnaast heb ik ook een maandafsluiting bijgewoond die met de gehele school in de gymzaal plaats vindt. Ook hier staat de katholieke identiteit (bidden) centraal en worden de liederen gezongen. Daarnaast worden projecten uit verschillende bouwlagen, groepen gepresenteerd.
Verder ben ik mezelf aan het ontwikkelen in het lesgeven in een andere cultuur. Iedere behaalde (les)activiteit voelt weer als een overwinning. Ik kan zeggen het lesgeven is een uitdaging hier, vooral het lesgeven aan de jongste kinderen is pittig. Maar zeker een leermoment waar ik mezelf de komende maanden in zal ontwikkelen.
De relatie met collega's is hier totaal verschillend dan in Nederland. Zo brengen we na schooltijd nog vaak wat tijd met elkaar door. De afgelopen weken hebben we meerdere malen samen op het strand gelegen en genoten van een lekker drankje!

Naast het uitvoeren van stageopdrachten hier, hoeven we ons in de vrije uurtjes niet te vervelen. Zo hebben we in de afgelopen weken een eilandtour gemaakt met onze huisbaas Francois en tijdelijke Amerikanen in ons verblijf. Tijdens de eilandtour zijn we in een dag het gehele eiland rondgereden en zijn we gestopt bij de mooiste plekken en kiekjes van Sint Maarten. We hebben meerdere stranden en baaien, grotere steden en dorpjes en bijzondere plekken op het eiland bezocht. Pinel, een onbewoond eiland aan de Franse kant was een van de indrukwekkendste bezienswaardigheden van deze dag. Het uitzicht is daar echt fantastisch en niet vervelend om daar wat uurtjes door te brengen!
Karakter, dé Nederlandse strandtent in Simpson Bay is een van de andere heerlijke plekken waar wij onze vrije uurtjes vaak door brengen. We zijn daar ondertussen vaste klant geworden en worden bijna gemist als we een week niet zijn geweest. Het meeste personeel is daar Nederlands en zo hebben we een middagje mee gevaren op de speedboot van de eigenaar van Karakter. Daarnaast hebben we ook op een band achter de boot gelegen en zijn we over de zee geraast. Hoe vet!
Afgelopen donderdagavond zijn we samen met de huisbaas naar Oyster bay gegaan voor een barbecue bij het hotel van het Amerikaanse stel. Het was erg gezellig en lekker, het was erg vertrouwd en het leek net alsof we elkaar al lang kenden.
Vrijdag hebben we deelgenomen aan het teamuitje van de Sister Regina Primary School. Na een fototocht door Simpson Bay, hebben we een cocktailworkshop gevolgd bij Karakter en vervolgens lekker Tapas gegeten met collega's. Een geslaagde avond waar je collega's op een andere manier leert kennen!
Afgelopen weekend was het dan Heineken Regatta, een van de feesten waar het hele eiland hier naar toe leeft. Heineken Regatta is een zeilwedstrijd op Sint Maarten waar deelnemers van over de hele wereld te vinden waren. Vrijdag zijn we naar Philipsburg (broadwalk) gegaan om daar te genieten van het feest op straat en op het strand. De sfeer was erg gezellig en het was te vergelijken met een van de Nederlandse festivals, alleen sta je nu met je korte broek en je voeten in het zand.
Zaterdag en zondag was het feest op Kim Sha Beach, een strand dichtbij ons verblijf waar we dan ook te voet naar toe konden. Een feestje missen zou sonde zijn toch?!
Als klap op de vuurpijl hebben we zondag ook meegezeild met de Heineken Regatta. Lisanne kwam een bekende tegen en zo hebben we de volgende dag bij hen op de boot gezeten. Gezeten, ofja meerdere malen overstag moeten gegaan. Het zeilen is nog een hele klus maar bijzonder om een keer te zien en dan meteen zo'n grote wedstrijd van dichtbij mee te maken. Helaas had onze boot voor de derde dag op rij pech en brak een van de touwen van het zeil af, waardoor onze derde plek werd verwisseld voor een vijfde plek tot aan het einde van de wedstrijd. Helaas werden we een paar meter voor de finish ingehaald en zijn we uiteindelijk 6e van de 12 deelnemers geworden in onze klasse. Ohja de tropische buien komen hier vanuit het niets en ook tijdens de wedstrijd was het storm op zee. Gelukkig zijn de buien hier kort en klaart de lucht snel op!

Kortom genieten hier! Times flies when you're having fun!

Lieve groetjes,
Eline Ceelen

• 10 Maart 2015 - 08:56

Irma:

jehebt wel heel veel meegemaakt en gezien. Wel heel leuk dat jouw vriendin die man kende en uitgenodigd heeft om de zeilwedstrijd mee te gaan. Die vervaging neemen de niet van je af. Veel plezier en werk ze?

• 10 Maart 2015 - 23:18

Jan:

Zo zo Eline,
    wat je op zo'n klein eiland in verweggistan allemaal mee kunt maken. Leuk om te lezen allemaal. En inderdaad time flies...

• 14 Maart 2015 - 19:14

Henriëtte:

Hoi Eline,
    Leuk reisverslag, super leuk wat jullie daar allemaal zien, doen en meemaken!
    Geweldig, geniet van deze mooie tijd op st. Maarten.
    Groetjes tante Jet en ome Martien

• 14 Maart 2015 - 19:14

Henriëtte:

Hoi Eline,
    Leuk reisverslag, super leuk wat jullie daar allemaal zien, doen en meemaken!
    Geweldig, geniet van deze mooie tijd op st. Maarten.
    Groetjes tante Jet en ome Martien